top of page
חיפוש
  • דניאל שונשו

ההיסטוריה של פילאטיס

עודכן: 21 בנוב׳ 2021

ג'וזף פילאטיס נולד ב-9 לדצמבר 1883 בגרמניה. פילאטיס היה אחד מבין 4 ילדים ונחשב ילד חולני במיוחד שהרבה לחלות במחלות ילדות שונות וסבל מאסטמה וחום באופן קבוע. לאורך התבגרותו פילאטיס היה נחוש לשים את ילדותו החולנית מאחוריו ולשם כך לקח חלק בענפי ספורט גופניים רבים כמו: התעמלות אומנותית, סקי וצלילה. עיסוקו המוגבר בענפי הספורט השונים אפשרו לו בהגיעו לגיל 14 לשמש כמודל לציירים שעסקו באנטומיה של הגוף.

העיסוק בספורט ובבריאות הגוף

היה מקובל במשפחתו של פילאטיס, היות וגם אביו היה ספורטאי בצעירותו ואף זכה במדליות בתחרויות להתעמלות קרקע. כמו-כן, אימו של פילאטיס הייתה נטורופתית, דבר שכנראה השפיע על בחירתו לעסוק באיכות חיים ובתנועה. פילאטיס הושפע רבות מתורות מזרחיות ומערביות של תנועה ובמיוחד מהפילוסופיות היווניות והרומיות אשר שמו דגש על שמירתם של גוף בריא בנפש בריאה.

ישנן 2 גרסאות לסיבות שהובילו את פילאטיס לאנגליה בשנת 1912. הראשונה הייתה משום שהחליט לעזוק באופן מקצועי באגרוף, והשנייה הייתה משום שפילאטיס ואחיו הגיעו לאנגליה במסגרת סיבוב הופעות של הקרקס, בו עבדו כפסלים יווניים חיים. בשנת 1914 לאחר פרוץ מלחמת העולם הראשונה, פילאטיס נכלא ביחד עם אזרחים גרמניים אחרים במחנה לאזרחי אויב בLancaster אשר באנגליה. בזמן שהותו במחנה הוא לימד היאבקות והגנה עצמית ובכך עודד אחרים לדבוק בתוכנית לאימון גופני. כתוצאה מאימונים אלו, רוב תלמידיו יצאו מהמחנה במצב פיסי טוב יותר משהיו לפני שהם נכנסו אליו. היה זה במחנה זה שפילאטיס החל לפתח את שיטת האימון הייחודית שלו, לה נתן את השם "CONTROLOGY" ושאנו מכנים היום "פילאטיס" על שמו. פילאטיס לקח קפיצים ממיטות הקפיצים של המחנה ובנה איתם מכשירים שיקומיים ובהם אימן את החולים הרתוקים למיטה שלא יכלו לבצע תרגילים מחוץ למיטת חוליים. בהמשך פילאטיס הועבר למחנה אחר שמוקם באי MAN ושם שימש כאח וטיפל בפצועי מלחמה שסבלו מפציעות ומחלות שונות. בשנת 1918 פרצה מגפת שפעת בעולם כולו והרגה מיליונים בכל העולם. מסופר כי אף אחד ממטופליו של פילאטיס אשר דבקו בשגרת אימוניו לא מת וזאת על אף שהתנאים במחנות היו קשים וכי במחנות אחרים שיעור התמותה היה רב ביותר.

לאחר מלחמת העולם ה-2, חזר פילאטיס לגרמניה והחל לעבוד עם משטרת המבורג. הוא אימן אותם בקרב מגע וכושר גופני ובמקביל החל פילאטיס לקחת מטופלים פרטיים. שלב זה של חייו אינו מתועד היטב אך יש הטוענים שבתקופה זו גברה התעניינותו בתורות הוליסטיות מזרח אירופאיות כמו: רפואה הוליסטית, מדיטציה , ריקוד מודרני, הומיאופתיה, טיפול בנקודות לחץ ונשימה. בשנת 1925 נתבקש פילאטיס ע"י הממשל הגרמני לאמן את הצבא. יש הטוענים כי בשלב זה פילאטיס היגר לארה"ב, כיוון שלא רצה לעבוד עם הממשל הגרמני וכי לא אהב את הכיוון אליו הממשל פנה. אחרים טוענים כי ההגירה שלו לארה"ב נבעה בשל פנייה והזמנה מצדו של מנהל אגרוף חשוב ומחזיק התואר באגרוף מקס סצמלינג, שהיה גם חברו של פילאטיס. בדרכו לארה"ב פגש פילאטיס אחות צעירה בשם קלרה, אשר הפכה לאשתו ולשותפה לפיתוח ולימוד של השיטה שהמציא, שיטת CONTROLOGY.

ההגעה לניו-יורק

כאשר הגיע פילאטיס לניו-יורק בשנת 1926 הוא החל לעבוד במכון אגרוף הממוקם בשדרה השמינית בבניין בו היו כמה מכונים למחול וריקוד. בתחילת שנת 1930 פילאטיס וקלרה רכשו את המכון בו עבדו ושמו של פילאטיס יצא כמומחה בשיקום פציעות. קהל לקוחותיו צמח בקצב מהיר, הוא היה מגוון וכלל לקוחות מהמעמד הגבוה של ניו-יורק, כוכבי קולנוע, רופאים , אומני קרקס, מתאמני התעמלות אומנותית, מוזיקאים, רקדנים, אנשי עסקים וסטודנטים.

שנות ה-30 וה-40 המוקדמות היו שנות ההתחלה והפריחה של הבלט הקלאסי והמודרני של ארה"ב ומובילי דעה רבים בתחום שלחו עמיתים ותלמידים שלהם לסטודיו של פילאטיס לשיקום פציעות. האימון של פילאטיס הפך להיות לחלק אינטגראלי ממערך התרגול והשיקום של רקדנים רבים. רבים מהתלמידים וממשיכי דרכו של פילאטיס היו בין הרקדנים שפנו אליו לשיקום והם נהגו לעבוד בסטודיו בתמורה לשיעורים אישיים.

פילאטיס כתב בחייו שני ספרים:

הראשון – "YOUR HEALTH" יצא בשנת 1934 והשני – "RETURN TO LIFE", יצא בשנת 1945. בספריו כתב פילאטיס בצורה נלהבת כי אם השיטה שהמציא הייתה מיושמת בצורה אוניברסאלית ומלומדת במוסדות ההשכלה, כל תחומי החיים היו מושפעים לטובה.Contrology הייתה יכולה לדעתו של פילאטיס לצמצם סבל ולהפחית את הצורך שלנו בבתי חולים, הוספיסים, בית חולים לחולי נפש ואפילו בתי כלא.

פילאטיס עבד מאוד קשה על קידום השיטה שהמציא בחוגים רפואיים ומקצועיים שונים. נהג לקיים הרצאות והדגמות מול סגל רפואי, הוא לימד את כוחות הביטחון באזור ניו-יורק והפיץ עלונים המסבירים על השיטה. חברו הטוב של פילאטיס ד"ר הנרי ג'ורדן, ראש המחלקה האורתופדית של בית החולים "לקסון היל", היה אחד מתומכיו הגדולים. ד"ר הנרי הפנה הרבה ממטופליו אל פילאטיס וכך גם עשו תלמידיו כאשר הם סיימו את לימודיהם.

על אף ניסיונותיו הרבים של פילאטיס עד שנות ה-50, הוא עדיין לא הצליח להכניס את השיטה שהמציא אל הזרם המרכזי של הרפואה והחינוך. העובדה שהקהילה הרפואית לא אימצה את דרך ראיית עולמו ואת תפישותיו לגבי בריאות השאירה אותו מריר. לדעתו של פילאטיס, הקהילה הרפואית בכללותה נקטה בגישה פסיבית וצרה בכל הקשור למצב הפיסי הראוי של הציבור והוא טען כי גישה זו לא יחסה חשיבות רבה לרפואה מונעת, בה הוא האמין.

הפצת הפילאטיס בעולם

על אף קשיים אלו, השיטה שהמציא פילאטיס השתרשה במהירות במוסדות אחדים באזור מנהטן כמו אוניברסיטת ניו-יורק ובבתי-ספר שונים לאומנויות הבמה. עד אמצע שנות ה-60 השיטה שהמציא פילאטיס החלה להתפשט מחוץ לניו-יורק כאשר תלמידיו השונים של פילאטיס עברו להתגורר במדינות וערים אחרות בחלקים שונים של ארה"ב ומחוצה לה כמו פריז שבצרפת, ניו מקסיקו וקליפורניה. בשנת 1966 ארעה שרפה בסטודיו של פילאטיס ותוך ניסיונותיו של פילאטיס להציל את הסטודיו הוא נפל דרך קורות העץ השרופות. מסופר כי פילאטיס נאחז בקורה תומכת עד שהוצל על ידי מכבי האש. חלק מאמינים כי אירוע זה הוביל למותו באוקטובר 1967.קלרה אשתו של פילאטיס המשיכה להפעיל את הסטודיו שחודש עד שנת 1970 ונפטרה בשנת 1976.

בשנת 1980 הדור השני של תלמידי פילאטיס החל להקים מכונים משלהם, לפתוח תוכניות הדרכה ולימוד. המכון המקורי בניו-יורק החליף ידיים ,בעלויות ,מיקומים ולבסוף ניסגר.

קבלת עבודתו של פילאטיס ע"י הממסד הרפואי

בשנת 1983 הוקמה במחלקה האורתופדית של בית החולים "סנט פרנסיס" שבארה"ב תוכנית מיוחדת לרקדנים. זו הייתה התוכנית הראשונה שהשתמשה בפילאטיס לשיקום רקדנים.

בשנת 1995 הפילאטיס צמח וגדל בעזרת שיווק, עניין תקשורתי, קבוצות של פילאטיס מזרן שנפתחו במכוני הכושר ובריאות ועניין רב של הממסד הרפואי בתועלות השונות של השיטה.

חיזוק נוסף להתמסדות השיטה הגיע כאשר בשנה זו הוכנס המושג פילאטיס למילון "וובסטר". מבחינה חוקית הוגדרה שיטת הפילאטיס כשיטה בפני עצמה ע"י פסק דין שניתן באוקטובר 2000 בו נפסק כי הפילאטיס זו שיטת אימון המשתמשת במכשירים מיוחדים ובסדרה של תרגילים ועקרונות מוגדרים. פסק דין זה גם קבע כי המילה והשיט פילאטיס אינם ניתנים לרישום כסמל מסחרי ולא ניתן לבקש על כך בלעדיות.

המילניום החדש של הפילאטיס

במקביל לפסיקה בשנת 2000 חלה התעניינות מוגברת בעולם כולו בשיטות העוסקות בגוף ונפש, דבר שהזניק את שיטת הפילאטיס ואת חזונו של ג'וזף והאיץ את התפוצה של השיטה. בכל העולם דרך אמצעי מדיה רבים כמו :קומיקס, עיתונות, רדיו, טלוויזיה וקולנוע. פילאטיס בעצמו טען כי הוא הקדים את זמנו.האינטואיציה וההבנה של גוף האדם בה ניחן והציוד אותו המציא לצורך התרגול בשיטה מלמדים על החזון האוניברסאלי שהיה לו לגבי סגנון החיים הבריא אותו יש ליישם.


13 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page